5 Aralık 2010 Pazar

BENİM DE BİR YERİM VARMIŞ- Kırkyama 31 Ekim 2010



Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı’nın (TEPAV) “Amasya’da Kadın İstihdamının Artırılmasına Destek Projesi”ne katılan kadınlar, öğrendiklerinin kendilerinde yarattığı değişiklikleri dile getirdi. Üç haftalık eğitimin ardından yapılan törende, belki ilk kez kürsüye çıkmanın heyecanını yaşayan kadınlar, kendi değerlerini öğrendiklerini ve öz güvenlerinin arttığını söylediler. Kadınlar, kendilerini dinleyen validen, belediye başkanından da çeşitli isteklerde bulundular.
Bu projede yer alarak insanlarla iletişim kurmayı, insan ve kadın haklarını, eşitlik kavramını, hakların bilinmesi ve korunması gerektiğini öğrendiğini anlatan Sebahat Balcıoğlu, “Çok şey öğrendim. Evde yaptığım işlerin önemsiz olduğunu sanıyordum. Bu kursla birlikte benim de evde çalışan biri olduğumu öğrendim. Bu dünyada benim de bir yerim olduğunu öğrendim, kendimi sevdim” dedi. Sorunlarını danışabilecekleri, gerektiğinde psikolojik destek alabilecekleri birimler, çalışmak isteyip çocuklu olan kadınlar için kreş, kadınların birlikte vakit geçirebilecekleri yerler açılmasını isteyen Balcıoğlu, ev eksenli çalışan kadınlara destek talep etti. “Sigortalı çalışan olabilmemiz ve kendi ayaklarımızın üzerinde durabilmemiz için desteklenmemiz gerekiyor” diyen Balcıoğlu, şiddet gören kadınlar için de mutlaka sığınma evleri açılması gerektiğini belirtti.

Sultan Özer'in Yazısı...


 

İŞ VE KREŞ İSTEĞİ

Naile Özbaş da merkezde oluşturulan kreş sayesinde kadınların gözleri arkada kalmadan kurslara katılabildiklerini söyledi. Bu eğitim çalışmalarına katılmadan önce küçük bir imza bile atamayan bazı kadınların şimdi ilk defa bankaya gidip işlerini kendi başına yapabildiğini gördüğünü söyleyen Özbaş, Amasya’da kadınlara daha çok iş imkanları yaratılmasını istedi. Özbaş, “Biz evde artık çorbanın yanında bir şeyler pişirmek istiyoruz. Bugün ne pişireceğim demekten artık çok yorulduk. Sıkıntı yaşamak istemiyoruz. Benim eşim asgari ücretle çalışan bir insan. Tek maaşla geçinmemizin imkanı yok. Üç çocuk annesiyim. Benim çocuğum eşofman istediğinde, ben o eşofmanı almak istiyorum. Ben çalışmak istiyorum” diye konuştu.
21 yaşında genç bir işsiz olduğunu belirten Aylin Yıldız da erkeklerin kadınlara iş yolları açmasını istediğini söyledi. “Kadınların yüzde 10’unun ancak çalışabildiğini, iki çocuk annesinin imza bile atamadığını, evinin karşısında ne tür mağazalar olduğunu bilmeyen kadınların yavaş yavaş tek başına dışarı çıkabildiklerini” söyleyen Yıldız, “Ben sadece Ayşe, Fatma için değil, ben bizim için iş istiyorum” dedi.
Dört yıldır çalışmadığını belirten Tülay Şimşek de İŞKUR aracılığıyla bu projeye dahil olduğunu ve haftada iki yarım gün katıldığını söyledi. Şimşek, “kadınların el becerilerinin ön plana çıkarılması, Türkiye’de kadın haklarının belirtilmesi, kadın özgüveninin artırılması ve en önemlisi kadın yönelik şiddete ‘hayır’ denilmesini” öğrendiklerinin altını çizdi.

‘ÜRETEN VE KAZANAN OLMAK İSTİYORUZ’

Emine Akyıl da “Tek isteğimiz sesimizi duymanız. Amasya’da özellikle çalışma alanları ve çocuklarımızı bırakacak güvenli yer, belediyenin yardımıyla parasız kreşlerin açılmasını istiyoruz” dedi. Artık ezilmek, mağdur olmak, çocuklarını gözyaşıyla yetiştirmek istemediklerini vurgulayan Akyıl, belediye başkanı ve valiye seslenerek, “küçük yaşta evlendirilmek istemediklerini, gençliklerini yaşamak istediklerini” söyledi. Akyıl, “Ben ne çocukluğumu ne gençliğimi yaşadım. Benim gibi nice insanlar var bu ülkede; öksüz kalan mı, zorla evlendirilen mi... Biz bu duruma artık son verilmesini istiyor, kadınların iş istediği kapılardan çevrilmesini istemiyoruz” diye konuştu.
Sevim Tümtürk de sınıfta kadınlarla birlikte konuşup, aldıkları kararlarla geldiğini belirterek, destek istediklerini söyledi. Belediyenin kadın danışma merkezleri ve ücretsiz kreşler açmasını, şehir dışındaki merkezlerin de şehir içine taşınmasını isteyen Tümtürk, “Maddi açıdan üreten, kazanan olmak istiyoruz, iş imkanı istiyoruz” dedi. 





KREŞ DE AÇILDI 


Koordinatörlüğünü Nilgün Arısan Eralp’in, yürütücülüğünü Sosyal Politika Uzmanı Ülker Şener’in yaptığı proje 320 kadını kapsıyor. Projeye katılacak kadınlar, ev ev, mahalle mahalle gezilerek ya da anket çalışmalarıyla belirlenmiş.
Amasya’da bir merkezde iki sınıfta, pazartesi-çarşamba; salı-perşembe sabah ve öğle grupları olarak günde 80 kadının eğitimden geçtiği projede, ayrı bir oda da kreş olarak kullanılıyor. Kadınlar çocuklarını gönül rahatlığıyla bu kreşe bırakıyorlar.
İki dönem olarak planlanan projenin ilk dönemi bittiğinde 160, tümü bittiğinde 320 kadın iş hayatına atılmak üzere eğitim almış olacak. Proje kapsamında bu kadınların evde ürettiklerini pazarlayabilecekleri mekanların oluşturulması ya da kooperatif benzeri örgütlenmeler de gündemde. Projenin ilk bölümü 4 Kasım’da sona erecek, 22 Kasım’da da ikinci bölümü başlayacak.
Projenin Yerel Koordinatörü Gülnur Cesur, Amasya’nın örf ve adetlere bağlı bir il olmasının önce kendilerini tedirgin ettiğini, bu tedirginliğin boşuna olduğunu ise daha ilk haftada gördüklerini söyledi.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder